قفسه
قفسه
نقد و بررسی کتاب سه شنبه ها با موری

نقد و بررسی کتاب سه شنبه ها با موری

در این مقاله درباره کتاب سه شنبه ها با موری میخوانیم:

  • از آثار پرفروش جهان
  • کتابی گیرا و خواندنی
  • محتوایی که انسان را به فکر کردن و تعمق در مسائل بنیادین هستی دعوت می‌کند
  • سرگذشت اسف‌بار اما آموزندۀ یک استاد

خلاصه کتاب سه شنبه ها با موری

سه‌شنبه‌ها با موری اول بار در سال 1997 در ایالات متحده آمریکا منتشر شد. داستان زمان معاصر را روایت می‌کند و به وقایعی می‌پردازد که زندگی موری را شکل داده است و او را تا به اینجای کار رسانده است. 

شخصیت اصلی داستان موری شوارتس مبتلا به نوعی بیماری است که باعث تحلیل رفتن اعضای بدن او می‌شود. وی در واپسین روزهای زندگیش هر سه‌شنبه جلسه‌ای با میچ آلبوم برگزار می‌کند و با او در مورد موضوعاتی چون زندگی، مرگ، تأسف، احساسات، خانواده و … صحبت می‌کند.

وری شوارتس و میچ آلبوم دو شخصیت اصلی داستان هستند. میچ مرد جوان و جویندۀ حقیقتی است که از موری حقایق عمیق زندگی و فناپذیری جهان را می‌آموزد. درواقع موری مراد و مرشد او در مسیر این شناخت از هستی است.

این کتاب زندگینامۀ تخیلی موری است که نگاه فلسفی او را به جهان روایت می‌کند و ما را با این نگاه تازه و عمیق همراه می‌سازد.

فیلم سه شنبه ها با موری

در سال 1999 کارگردان انگلیسی به نام میک جکسون فیلمی با اقتباس از این داستان ساخت و سه سال بعد دیوید اسبیورنسن اثر دیگری با استفاده از این رمان روی صحنه برد. تاکنون 39 میلیون نسخه از این اثر پرمخاطب در جهان فروخته شده است که برای رمان‌ها و داستان‌هایی در این ژانر عدد قابلی به نظر می‌آید.

میچ آلبوم نویسنده کتاب سه شنبه ها با موری

میچ آلبوم در سال 1958 در نیوجرسی دیده به جهان گشود. وی در کنار نویسندگی تجربۀ اجرا در رادیو و تلوزیون را نیز در کارنامۀ کاری و حرفه‌ای خود دارد. همچنین در حرفۀ و شغل خبرنگاری نیز دستی دارد و در روزنامۀ دیترویت فری پرس فعالیت می‌کند و قلم می‌زند.

«اولین تماس تلفنی از بهشت»، «در بهشت پنج نفر منتظر شما هستند»، «نفر دیگری که در بهشت ملاقات می‌کنید»، «ارباب زمان»، «یک روز دیگر»، «درس آخر»، «تارهای جادویی فرانکی پرستو» و «کمی بیشتر ایمان داشته باش» دیگر آثار این نویسنده است. این نویسنده سعی می‌کند با به‌کارگرفتن تکنیک‌های روانشناختی رمان‌ها و داستان‌هایی را پدید بیاورد که برای خواننده تازگی دارد و از پیچیدگی دلنشینی برخوردار است. او با این روش توانسته است بیش از سی میلیون مخاطب در سراسر جهان جذب کند و این مسئله قطعا نشان از توانایی ویژۀ این نویسنده در تجزیه و تحلیل مسائل، خلق شخصیت‌ها، داستان‌پردازی، قدرت روایت‌گری و گره‌افکنی در داستان دارد.

بهترین ترجمه کتاب سه شنبه ها با موری

این اثر تاکنون به سی زبان مختلف ترجمه شده و در 34 کشور جهان به فروش رسیده است که نشان از همه‌پسند بودن این اثر فلسفی دارد. ماندانا قهرمان‌لو مترجم رمان‌های معروف و پرفروش در بازار است. سبک ترجمه او روان، متکی به محتوا است؛ اما تا اندازه‌ای هم به متن اصلی کتاب وفادار باقی مانده است.

ماندانا قرهمان‌لو ترجمۀ آثاری چون شطرنچ در برابر آینه به قلم ماسیو بونتمپلی، مسیر سبز از استیون کینگ، شبی که عروسک زنده شد به قلم آر ال استاین، تلفن همراه از استیون کینگ و تله‌سیرک وحشت از آر ال استاین را در کارنامۀ کاری خود دارد.

کتاب سه شنبه ها با موری چاپ انتشارات قطره

این اثر در انتشارات قطره به چاپ رسیده‌است. نشر قطره ناشر رمان‌های مشهور جهان است که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر تلاش داشته است تا تبدیل به رقیب قدری برای ناشران رمان و داستان شود. نشر قطره همواره به انتشار کتاب‌هایی با کیفیت بالا و قابل‌قبول اقدام نموده است. کیفیت در چاپ، جلد، ویرایش، صفحه‌آرایی و البته قیمت مناسب از خصوصیات عمدۀ این نشر باسابقۀ ایرانی است. البته باید گفت که فعالیت نشر قطره تنها به حوزۀ داستان محدود نمی‌شود. این نشر وزین سال‌هاست که در حوزۀ متون تحقیقی، روانشناسی، تئاتر، نماشنامه‌های ایرانی و غیرایرانی و… نیز سرآمد بوده است. از جمله آثار این نشر می‌توان به کتاب‌های مرگ در پاییز اثر اکبر رادی، بازیگری به قلم میخائیل چخوف و جیغ به قلم نیکولا بوگله اشاره کرد.

کتاب سه‌شنبه‌ها با موری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. ناشر تلاش کرده تا کتاب را به شکیل‌ترین شکل ممکن به دست خواننده برساند. این خصوصیت را در ویرایش و صفحه‌آرایی اثر نیز به‌خوبی می‌توان دید.

جملات ناب کتاب سه شنبه ها با موری

به یکدیگر عشق بورزید، یا بمیرید.

بالأخره روزی خواهی مرد، ولی نه برای مدتی طولانی و نه برای همیشه. پس ناامید نباش.

یک معلم در جاودانگی تو مؤثر است. تو هیچ‌گاه نمی‌توانی بگویی که این تأثیر تا کی پایان می‌پذیرد.

سرنوشت در برابر بسیاری از افراد سر تسلیم فرود می‌آورد. این خود انسان است که خودش را به‌خطر می‌اندازد.

هر شب که می‌خوابم، می‌میرم. و صبح روز بعد، وقتی بیدار می‌شوم، دوباره متولد می‌شوم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.